Escoles Verdes

El curs 2003-2004 l’Institut Antoni Torroja va començar a participar en un projecte anomenat “Escoles Verdes”.

La finalitat d’aquest projecte és aconseguir que els centres educatius siguin més sensibles a la temàtica ambiental i es converteixin en espais ecològicament més socialitzadors.

El 14 de desembre de 2005 ens van atorgar el distintiu i l’hem anat conservant gràcies a les activitats que realitzem entre tots.

A l’inici de cada curs escolar es constitueix el comitè ambiental amb alumnat voluntari que participa activament en les activitats, aporta noves idees i transmet a la resta de companys i companyes les accions que es duen a terme. A més, són els responsables de vetllar i col·laborar perquè es tanquin els llums, s’utilitzi paper reutilitzable, es dugui a terme correctament la recollida selectiva de residus a la seva aula…

De les diverses actuacions se’n fa difusió al tauler ambiental del centre, a la revista i a la pàgina web, entre altres.

Les accions que es realitzen a l’institut són:

 

Projecte Rius

El curs 2006-2007, l’Institut Antoni Torroja, dins del programa d’Escoles verdes, es va adherir a la participació en el Projecte Rius.

Aquest projecte té com a objectiu principal estimular la participació activa de la societat en la conservació i millora dels nostres rius. Es basa en el treball de grups de voluntaris que, dos cops a l’any, inspeccionen rius, rieres o torrents catalans i, a partir d’una metodologia senzilla, identifiquen l’estat de salut del riu. Les dades s’envien telemàticament a l’entitat coordinadora del projecte.

La primera inspecció duta a terme va ser a la primavera de 2007. El riu que s’estudia és l’Ondara. Hi participen tots els membres del comitè ambiental i ens dirigeix un monitor especialitzat.

 

Programa Apilo

https://www.apilo.cat

Cada any l’institut participa en la campanya de recollida selectiva de piles i bateries, anomenada Apilo XII, ja que aquestes contenen substàncies químiques molt perjudicials per al medi ambient i en cal fer un tractament especial. És molt important, doncs, poder-les reciclar tot i que el millor és reduir-ne el consum. L’institut disposa d’un contenidor específic per realitzar-ne la recollida.

 

Projecte Tapeja

Des de l’institut col·laborem amb el projecte Tapeja de recollida de taps de plàstic que impulsa l’alumnat de l’escola d’educació especial Santa Maria de l’Alba de Tàrrega per aconseguir finançament pels projectes educatius de la seva escola. El plàstic d’aquests taps es recicla i es reutilitza per fer-ne caixes de fruita.

L’alumnat disposa a cada aula d’un punt de recollida de taps i el contenidor principal es troba a l’entrada de l’institut, davant de consergeria, on qualsevol membre de la comunitat educativa pot dipositar els taps.

 

Mobilitza’t per la Selva

https://mobilitzatperlaselva.org/ca/index.html

Mobilitza’t per la Selva és una campanya de reutilització i reciclatge de mòbils per a protegir els ecosistemes africans promoguda per l’Institut Jane Goodall.

Un cop a l’any l’institut porta a cap una recollida de mòbils per tal d’enviar-los a aquesta associació i així poder-ne reciclar les seves bateries. Aquestes contenen molts minerals que es poden reutilitzar, com el coltan, evitant l’extracció d’aquests del medi natural. Amb aquesta acció es preserva la natura i tots els éssers vius que hi viuen, com els ximpanzés!

 

Projecte Òliba

El centre de recuperació de fauna de Vallcalent de Lleida ens concedeix algunes cries d’òlibes per tal que, mitjançant la tècnica del hacking, aquestes es puguin reintroduir al nostre entorn natural.

La primera vegada que es va dur a terme el projecte va ser l’any 2005 i s’ha dut a terme durant molts cursos, en funció dels exemplars de polls d’òliba disponibles. L’institut disposa d’unes golfes idònies perquè hi puguin conviure en una caixa niu i l’alumnat del comitè ambiental és qui s’encarrega d’alimentar-les fins que aquestes són prou grans per sobreviure soles.

 

Setmana europea de la prevenció de residus

Els residus és una de les problemàtiques que inquieten més a l’alumnat del comitè ambiental i és per això que es va realitzar una recollida d’envasos dels esmorzars durant els patis emmarcada dins la setmana europea de la prevenció de residus. En finalitzar es van pesar i es va mirar quina era la seva tipologia.

A la tutoria l’alumnat del comitè ambiental va dur a terme una xerrada per tal de reflexionar sobre la gran quantitat de residus que generem i que podem evitar. Es va voler transmetre que un esmorzar amb menys embolcalls és un esmorzar més sostenible i saludable. I és per tot això que es va repartir un boc’n roll a tot l’alumnat amb el missatge: “El millor residu és aquell que no es produeix. Utilitza’m”, ja que a part que no cal reciclar-lo tampoc cal produir-lo reduint tot el que això comporta.

 

Projecte Let’s Clean Up Europe

Es tracta d’una acció de neteja als espais naturals que es realitza a tot Europa per conscienciar a la població sobre la gran quantitat de residus que es llencen de forma incontrolada al medi natural.

Cal escollir una zona de recollida, registrar els residus que s’hi troben pel que fa a la quantitat i a la tipologia i geolocalitzar-los. Els objectius principals són prendre consciència que cal preservar la natura i establir mesures correctores o preventives per evitar nous abocaments.

 

Ambientació curricular

Des de les diferents matèries curriculars es treballa el tema del medi ambient i la sostenibilitat fent-ne projectes o activitats relacionades tot tractant l’actualitat ambiental. Al llarg dels cursos l’alumnat assisteix a xerrades, tallers, sortides per l’entorn proper i, fins i tot, la decoració nadalenca dels passadissos ha estat relacionada amb l’emergència climàtica actual reflexionant sobre la petjada ecològica que comporta la celebració de Nadal. També, s’han fet diversos treballs de recerca de contingut mediambiental.